Ana Sayfa Pratik Bilgiler Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Engellilere verilen bankacılık hizmetleri yazıma hoşgeldiniz. Engelli vatandaşlara verilen hizmetlerin geliştirilmesi amacıyla ve hizmetlerin verilmesinde bir rehber olarak değerlendirmek üzere Ağustos 2011 tarihinde, Türkiye Bankalar Birliği bankalara yönelik tavsiyeleri içeren bir rapor hazırlamıştır ve üyelerine iletmiştir.

engelliler-bankacılık-1

Yıllar geçtikçe ve teknoloji ilerledikçe engelli vatandaşlara verilen hizmetler gelişmiştir ve belli başlı verilerle de yansıtılmıştır.

engelliler-bankacılık-2

görme engellilere hizmet veren firmalar

Bu araştırmada ele aldığımız 2011-2019 yılları arasında bankaların artış ve azalış gösterdiğini görüyoruz.

Azalış gösterme nedenlerinin bazı bankaların veri göndermediğine veya kapanmalarına bağlıyoruz. Artış gösterme sebepleri olarak da artan teknoloji ve yakın zamanda çoğu bankaların girmiş olduğu Engelsiz Bankacılık projesinden dolayı olduğunu söyleyebiliriz.

 

       Bankaların Engellilere Sağladığı Şube ve Pos Hizmetleri

Bankalar ATM, Şube ve POS cihazları üzerinden de engelli vatandaşlarımıza hizmet vermektedir. Hizmet alanlarını engelli vatandaşlarımızın da kullanabileceği şekilde tasarlamıştır.

Ortopedik engelli vatandaşlarımız için örneğin Şube ve ATM’lere rampa uygulaması yapılarak kolay erişim sağlanmıştır.

Görme engelli vatandaşlarımız için Şubelere Hissedilebilir Yürüme Yüzeyi oluşturulmuştur. ATM’lere Braille alfabeli yönlendirici çıkartmalar ve sesli menü hizmeti sunulmuştur. Bu yapılan özellikler de veri olarak sunulmuş, belli yıllarda azalış ve artış göstermiştir ve yine bu grafiklere de Engelsiz Bankacılık projesinin izleri yansımıştır.

ortopedik engellilere hizmet veren firmalar

görme engellilere hizmet hizmet veren pos

ATM ve Şube hizmetlerinin yanı sıra POS cihazları üzerinden de Sesli Menü ve Temassız Kart özellikleri de hizmet olarak sunulmuş verilerde yerini bulmuştur.

Bu grafiklerde gördüğümüz üzere yıllar geçtikçe hizmetlerin çoğaldığını ve daha verimli hallere geldiğini görüyoruz. Görme engelli vatandaşlarımız bu konuda daha hassas olduğu için Ortopedik engelli vatandaşlarımıza göre POS cihazlarından daha iyi hizmet aldığını anlayabiliyoruz.

Engellilere verilen bankacılık hizmetleri Araştırmamızın bu kısmına kadar Ortopedik ve Görme engelli vatandaşlarımız için yapılan hizmetleri görmüş bulunmaktayız ve yıllar geçtikte, teknoloji geliştikçe ve insanlar bu konuda daha da duyarlı oldukça yapılan hizmetlerin çoğunlukla geliştiğini ve arttığını verilerinde verdiği bilgilerle anlamış olduk.

Engellilere verilen bankacılık hizmetleri sadece Görme ve Ortopedik engelli vatandaşlarımız için değil İşitme engelli vatandaşlarımız için de sunulmuş ve 2011-2019 yılları arası verilerde gösterilmiştir.

işitme engellilere hizmet hizmet veren bankalar

2008 yılında İşitme engelli vatandaşlarımızın bankacılık hizmetlerinde yaşadığı sıkıntıları ortadan kaldırmak nedeniyle bu vatandaşlarımız için de çeşitli hizmetler sunulmaya başlanmıştır ve zaman ilerledikçe bu hizmetleri gösteren banka sayıları artmıştır.

 

İşitme engellilerine yönelik genelde Online hizmetler sunulmuştur ve bunlarda tek tek grafiklere yansıtılmıştır. Bu hizmetler ve verilen grafikler madde halinde şöyledir:

 

-Kullanılan Uygulama ve İçerikleri Okuyabilen Ekran Programları

ekran okutulabilen uygulama ve içerikleri ekran okuyucu

 

        -Mouse ve/veya Tablet

        -SMS ile Gönderilen Tek Kullanımlık Şifreleri Okuyabilen Ekran Programları

sms ile gönderilen tek kullanımlık şifreleri ekran okuyucu programlar

        -Ses Çevirici Uygulamalara Uygun Olan Mobil Bankacılık Uygulamaları

Ses Çevirici Uygulamalara Uygun Olan Mobil Bankacılık Uygulamaları-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

        -Çevrimiçi Yazışma Uygulamaları

Çevrimiçi Yazışma Uygulamaları-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Engelli vatandaşlarımız için sunulan internet, mobil ve online bankacılıkları ele aldığımızda yıllar geçtikçe bu hizmetlerin de hizmetleri sunan bankalarında arttığını görüyoruz.

 

Bildiğiniz gibi ülkemizin en önemli toplumsal sorunlarından biri engelli vatandaşların gündelik hayatta karşılaştığı zorluklardır. Yapı Kredi “Hizmette Sınır Yoktur” anlayışı doğrultusunda engelli vatandaşlarımızın bankacılık hizmetlerine daha kolay ve çağdaş bir biçimde ulaşmalarını sağlamak amacıyla 2008 yılında Engelsiz Bankacılık programını başlatmıştır. Bu programa giren bankalar program kapsamında bazı hizmetler sunmuştur. Araştırmamızın konusu olarak bu programdan yola çıkıp bazı bankaların verdiği hizmetleri ve müşteri memnuniyetini kıyaslayarak değerlendirdik.

Ziraat Bankası

Ziraat Bankası  Engellilere verilen bankacılık hizmetleri şunlardır;

Şube girişlerini ortopedik engelli müşteriler için uygun hale getirmiş ve şube içine hissedilebilir yürüme yüzeyi yapmıştır. Çağrı butonu ile müşteri temsilcilerine kolay erişmelerini sağlamıştır. 221 ATM’sine rampa kurup manevra yapabilecekleri boşluklar oluşturmuştur ve Braille alfabesi ile sesli menü seçeneği sunmuşlardır. Engelli müşterileri daha iyi anlamak ve tanımak için bütün çalışanlarına ulaşacağı şekilde Engellilere Doğru Yaklaşım, İşaret dili e-Eğitim programlarını sunmuşlardır. Canlı Cevap uygulamasını da müşterilerine açmıştır. Ziraat Bankası hizmet kalitesi ile iyi bir noktadır ve müşteri memnuniyetini de sağlamıştır.

ziraat bankası-1

    Halk Bankası

Halk Bankası internet ve mobil bankacılık uygulamaları için ekran okuyucu programlarını engelli müşterilerine sunmuştur. 7/24 şekilde müşteri olsalar da olmasalar da tüm engelli bireylere hitap edecek şekilde 340 adet Bank24’ü hizmete sunmuştur ve ortopedik engelliler için rampa yapmışlardır. Ayrıca sözleşmeleri İşaret dili ile de yapabiliyorlar ve internet sayfalarına da İşaret dili ile videolar hazırlamışlardır. Müşteri memnuniyetiyle dikkat çeken Halk Bank Engelsiz Bilişim Ödülleri’nde Engelsiz Bilişim Kamu Hizmet Ödülü’ne layık görülmüştür.

halk bankası-1

       Vakıfbank

Vakıf Bank şube giriş ve WC alanlarına ışıklı ve sesli sistem uygulamıştır. Kaydırmaz bant ve cam güvenlik bandı uygulamaları ve indüksiyon döngü sistemi uygulamaları hizmeti de sunmuştur. 1800’ü aşkın Engelsiz ATM’lerinin ekran ve klavye yüksekliğini ayarlayarak ortopedik engelli müşterilerine ve 3700’ü aşkın Engelsiz ATM’lerine ise görme engelli müşterileri için kulaklık yardımıyla sesli işlem gerçekleştirme hizmeti sunmuştur. Sahada kullanmış olduğu tüm marka ve model fiziki POS cihazları üzerinde kabartmalı yüzeyli tuşlar konularak hizmet vermiştir. Vakıf Bank’ta sunduğu kaliteli hizmetlerle müşteri memnuniyetini sağlamıştır.

vakıfbank-2

       Denizbank

Deniz Bank ise Görsel çalışmalarına önem göstermiştir. Tüm şubelerine Müşteri TV ve Gişe TV adıyla iki farklı ekran sistemi kurmuştur. Ekranlarda güncel, ilginç haberler, Deniz Bank ürün ve hizmetleri yer almaktadır. Mecraları sessiz olduğu için anlatım dili yazı ve animasyonlardan oluşmaktadır. İşitme engelli müşterileri için İnternet Bankacılığı üzerinden çevrimiçi yazışma kanalı hizmeti ise çoğu bankada hali hazırda bulunmaktayken Deniz Bank yapmak için henüz yeni planlamıştır. Bu baktığımız diğer bankalara göre eksi yanıdır.

     Akbank

Ak Bank engelli müşterilerinden ortak ATM kullanımlarında ek ücret almamaktadır. Mobil ve internet bankacılıklarını da ekran okuyucu programlara göre tasarlamışlardır. Aynı zamanda SMS ile gelen mesajlarda bu uygulamalarla desteklenmiştir. İşitme engelli müşterileri için çağrı merkezinde bulunan görüntülü telefonlar aracılığıyla işaret dili ile konuşup iletişim kurabilmektedir. Çalışanlarına da e-Eğitim ile eğitim vermektedir. Şube kapılarında ise Braille ​alfabesi ile gösteren yönlendirmeler ve uyarıcı bantlar var. Diğer bankalar gibi ATM sayılarını paylaşmadıkları için bu konuda yapılan çalışmaları bilmemekle beraber değerlendiremiyoruz.

akbank-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

QNB Finans  Bank

QNB Finans Bank ise internet sitesinde engelliler için güzel bir tasarım yapmıştır ve engelli müşterileri için hizmet veren kendi ile tüm bankaların şube ve ATM adreslerini de sitesine eklemiştir. Tüm Türkiye çapında ATM’lerin %2’sini engelliler için uygun hale getirmiştir ve ATM’lere görme engelli müşterileri için kulaklıklı ses sistemi, ortopedik engelliler için rampa koymuşlardır. Görme engelli müşteriler için çağrı merkezine bağlanırken seçim yapmalarına kolaylık sağlamaları için IVR’da tuşlama sürelerini uzun tutmuşlardır. Müşterilerinin memnun olacağı türden hizmet yapmaya da devam etmektedirler.

qnbfinansbank-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Alternatif Bank

Alternatif Bank ise Engelsiz Bankacılık programına adımlarını yeni yeni atan bir bankadır ve henüz yeni olmasına rağmen diğer bankaların hizmetlerinden geri kalmamaktadır. Daima İleri anlayışı doğrultusuyla engelli dostu ATM’lerini hem görme engelli hem de ortopedik engelli müşterileri için uygun hala getirmiştir. İşitme engelli müşterileri için de online destek uygulamasını da hayata geçirmiş bulunmaktadır. Çalışanlarına engelli müşterileriyle iletişim kurabilmeleri için eğitimler verilmiştir ve işaret dili eğitimine de teşvik edilmiştir. Bankacılık hizmetlerine ilişkin sözleşmeler de web sitelerine sesli olarak eklenmiştir.

alternatif banka-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Kuveyt Türk

Kuveyt Türk engelli müşterilerin destek alması için şube girişlerine çağrı butonu yerleştirmiştir. Diğer bankalar gibi ATM’lerinde, şubelerinde ve POS cihazlarında engelleri kaldıracak uygulamalar bulunmaktadır. Banka kartı veya kredi kartı alan engelli müşterilerini kendi arayarak ya da zarf göndererek şifrelerini oluşturmalarını sağlıyor. Türkiye’nin sayılı Katılım Bankalarından olarak müşteri memnuniyetini de görmektedir.

kuveyttürk-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

Garanti Bankası

Garanti Bankası’nın engelli müşterilere daha iyi hizmet verebilmek için geliştirdiği web-tabanlı işaret dili eğitimini 2018 yılı sonunda 10.000’den fazla çalışanı tamamlamıştır. Görevli çalışanların %65’ine karşılık gelen bu rakamla Garanti bu eğitimde elde edilen sonuçtan memnuniyet duyuyor. 2018 yılında Garanti 5.210 adet engelli dostu Paramatik ile hizmet sunmuştur. Bu rakam 2017 yılına kıyasla %36 oranında bir artışa işaret ediyor. Görme engelli müşteriler için Paramatiklerin erişilebilirliği artırılarak kredi kartı borç ödemelerinin görme engelliler için hazırlanan menüden yapılabilmesi sağlanmıştır. Garanti Bankası bu sayısal verilerle aslında çoğu bankanın önüne geçmiştir.

garantibankası-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

İş Bankası

İş Bankası ise bloğunda Engelsiz Bankacılık adıyla diğer bankalardan farklı bir şekilde bir yazı hazırlamıştır. Motive edici ve gayet bilgilendirici olan bu yazının videolu hali de vardır. Bütün herkesin banka işlemleri dışında okumasını veya izlemesini arzu eden bir etkinliktir. Özetle yardımcı içeriklerden bahsetmek gerekirse Be My Eyes uygulamasıyla görme engelli biriyle canlı görüşme yapıp yol tarifi veya okuyamadığı bir tabelayı okuyarak, StationEar uygulamasıyla işitme engelli vatandaşlarımızla telefon görüşmesi yaparken sizin söylediklerinizi o bireye yazılı halde sunarak, akıllı baston We Walk ile de baş ve göz hizasındaki engelleri algılayarak ve baston üzerinden telefonu kontrol etmeyi sağlayarak gayet yardımcı olabiliyor.

işbankası-Engellilere verilen Bankacılık hizmetleri

 

Aslında bütün bu araştırma konularına baktığımızda çoğu bankanın farklı şekilde engelli vatandaşlarımıza ulaştığını ve onları memnun ettiğini görüyoruz. Kimi banka web üzerinden, kimi banka yüz yüze, kimi banka ise motive edici olarak bir şekilde hizmet veriyor. Yıllar geçtikçe, elimizdeki teknoloji devasalaştıkça duymadığımızı duyar, görmediğimizi görür oluyoruz. Hizmet kalitemiz artıyor ve her daim ileri diyebiliyoruz. 2008 yılında başlatılan bu program sayesinde insan ayırt etmeden en temel görevini yerine getiren bankalarımıza da teşekkür ediyoruz.

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bunlar Popüler

Son Yorumlar